Jumat, 06 November 2015

Yoga Ayurveda

Yoga Ayurveda

Ayurveda adalah satu amalan Hindu yang dikenali sebagai 'sains kehidupan. Yoga ayurveda jatuh ke dalam kategori ini dan ia adalah satu bentuk yang sangat popular.

Terdapat banyak jenis amalan yoga mengikut struktur Ayurveda seseorang. Pengaturan tertentu doshas adalah apa pembentukan individu bergantung kepada. Ia mengawal tugas-tugas dalam tubuh dan menganjurkan keadaan untuk pertumbuhan. Ini juga termasuk tindak balas mental dan emosi.

Yoga Ayurveda:

Salah satu cara yang paling popular di mengajar ini melibatkan mengintegrasikan tiga gaya ayurveda dikenali sebagai vata, pita dan kapha. Ayurveda struktur mis orang itu umur, jantina, kesihatan, minat, personaliti dan keutamaan agama perlu diambil kira.

Yoga tradisional dalam susun atur kelas mengejar prinsip-prinsip Ayurveda mengenai pelarasan amalan selaras dengan perubahan bermusim. Pengajar yoga boleh merancang taktik pengajaran dan reka bentuk yang diubahsuai amalan jika pengetahuan mengenai struktur murid diperolehi. Dengan cara ini, kelebihan yang ideal boleh diperolehi dari Sadhana yoga. Istilah ini merujuk kepada semua orang-kaedah yoga yang diambil untuk menghapuskan kelemahan yang berkaitan dengan tingkah laku. Mengambil pokok ini kira, program hatha yoga terdiri daripada tiga teknik teras.

Langkah pertama adalah untuk menggalakkan kepekaan dan keanjalan. Ia termasuk yang hampir sama eter atau udara ciri vata dosha yang pertama. Amalan vinyasa adalah yang paling sesuai jika ia dilaksanakan dengan pranayama ujjaye secara berkala dan mereka perlu berlaku dalam satu siri. Amalan ini akan memerlukan kira-kira 60 saat dalam melaksanakan kitaran tunggal, sebahagian daripada pusingan. Teknik ini memerlukan amalan Sun Salutation. Utama adalah untuk bergerak secara beransur-ansur dan secara sedar. Proses ini memerlukan tumpuan kepada pergerakan gelombang dalaman dan gema glotal model ujjaye penyedutan. Comfort diperolehi dan sensitiviti dipertingkatkan. Ini terdedah kepada sentimen rahsia dan apa yang telah menyokong wawasan.

Kedua, menumpukan perhatian kepada menggalakkan tenaga dan haba yang mencukupi untuk menyamakan kedudukan pita yang merupakan ciri-ciri air / api. Pernafasan harus bergerak tanpa sebarang halangan tetapi ia bukan dari banyak kepentingan. Walau bagaimanapun, seseorang itu perlu bergerak aktif dan penuh semangat untuk menghasilkan haba badan. Prosedur ini ke hadapan kemarahan dan kerengsaan yang diubah ke dalam keaslian.

Teknik yang terakhir adalah tentang pembersihan badan fizikal, menyokong kekuatan dan membina ketahanan. Ini sama dengan ciri-ciri tanah / air yang dikenali sebagai kapha. Pengertian kuasa yang dicapai di seluruh urutan berulang dan pendirian ditekankan. Ini membolehkan pembangunan keberanian, kesopanan, kejujuran dan keyakinan. Malas dan rasa tidak puas hati dihapuskan dengan kaedah ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar